Remmen

Remmen zijn waarschijnlijk het belangrijkste onderdeel van je offroad-fiets. In deze korte gids gaan we je wijs proberen te maken in de wereld van de verschillende remsystemen en wat al de termen die je bij het kopen van je fiets tegenkomt!

Inhoud:

  1. Cantilever/V-remmen
  2. Mechanische schijfremmen
  3. Hydraulische schijfremmen
  4. Verschillende soorten remblokken


Cantilever/V-remmen

De cantilever remmen (of V-remmen) zijn de ouderwetse remmen die je waarschijnlijk op de fietsen onder de €400 tegenkomt. Dit zijn eigenlijk gewoon velgremmen zoals die ook op wegfietsen zitten, maar dan is er meer ruimte tussen de remklauw om vuil, water, modder et cetera beter weg te laten lopen. In de afbeelding hierboven zie je het verschil (links een V-rem, rechts een cantilever). Beide maken gebruik van (vaak dezelfde) klassieke remblokken, maar de manier van aantrekken is net iets anders. In een V-rem komt de remkabel aan één kant binnen en die trekt de verre remarm naar zich toe, waardoor er een compressie onstaat en de rem geactiveerd wordt. De canti’s, zoals cantilevers liefkozend genoemd worden, hebben de remkabel vaak van bovenin gevoerd en daar trekt hij dan één van de twee remarmen, terwijl er vanuit het koppelingspunt bovenin ook getrokken wordt aan de tweede remarm. Hierdoor ontstaat er een bijna gelijktijdige activatie van de twee remarmen. 

Beide systemen kunnen tegenwoordig wel als verouderd gezien worden, maar zijn zeker nog een goeie optie als je een crosser of MTB zoekt om de sport te proberen en jezelf niet direct wil toeleggen op een fiets met schijfremmen.


Mechanische schijfremmen




Mechanische schijfremmen lijken in veel opzichten op hun grote broer, de hydraulische schijfrem, maar de werking is redelijk anders. Van kop tot staart werkt dit mechanisme meer als een traditionele rem dan een schijfrem, waardoor hij ook meer de remprestaties van een v-rem of canti overneemt. De remhendel activeert een kabel die langs/door het frame loopt, zoals we al jaren gewend zijn, alleen trekt de kabel één of twee kanten van een schijfremklauw aan, die vervolgens een schijfrem klemt. De mening van deze schrijver daargelaten, staan mechanische schijfremmen bekend om hun onbetrouwbare prestaties en wispelturige afstelling, wat er voor kan zorgen dat je op redelijk regelmatige basis weer je remmen moet afstellen om die sweetspot te vinden tussen aanlopende en niet-werkende remmen. Mocht je heel handig zijn met kabels afstellen, dan is dit een goedkopere optie tussen velgremmen en hydraulische schijfremmen in, maar ik zou aanraden een keuze te maken tussen die twee, in plaats van er tussen te zitten met deze remmen.


Hydraulische schijfremmen

Op dit moment is dit het meest geavanceerde remsysteem op de markt. Het wordt gebruikt in alle wielerdisciplines, van mountainbike, cross tot aan (eindelijk) ook de weg en het staat bekend om een redelijk set-and-forget systeem te zijn als het in het begin goed afgesteld wordt. Het is niet voor niets het remsysteem waar downhill en enduro-mountainbikers hun leven aan vertrouwen als zij zichzelf van een berg storten met 50 per uur. Het fijne aan het hydraulische systeem is een heel constant gevoel in de remhendel, zonder slijtende of rekkende kabels en de mogelijkheid om enorm veel remkracht te genereren met vrij weinig kracht in de knijpbeweging van de renner (let op: dit kan de eerste paar keer even schrikken zijn, zorg dat je jezelf niet over je stuur lanceert!). Er is geen zelf-respecterende crosser of mountainbiker die je zou afraden om hydraulische schijfremmen te kopen, maar uiteraard is dit wel het duurste systeem op de markt. Hierin heb je natuurlijk nog wel veel verschillende kwaliteiten, maar die zijn vaak opgebouwd zoals ook de groepsets van Shimano en SRAM zijn opgebouwd, zodat je zelf kan inschatten wat je nodig denkt te gaan hebben. 

De enige kanttekening: het doorspoelen van het hydraulische systeem, dus het “verversen van de olie”, is een klusje wat niet iedereen zelf kan. Hou er rekening mee dat je hiervoor misschien je fietsenmaker moet inschakelen. 


Verschillende soorten remblokken

Voor de mensen die al langer Formule 1 of een dergelijke racesport kijken, zal de volgende term bekend klinken: compounds. Ook remblokken (vooral schijfremblokken) zijn er in compounds en de juiste compound remblokken kiezen voor jouw remmen kan een enorm verschil maken, of je nou met een oude cantilever remt of de nieuwste Shimano XT-schijfremmen. We nemen voor deze gids alleen de schijfremblokken door. 

Simpel gezegd zijn er de volgende compounds remblokken, van droog naar nat weer: organic (ook wel resin), semi-metal en sintered (ook wel metal, of metallic). (Om nog eens de parallel te trekken met de bandencompounds: dit zijn respectievelijk de softs, mediums en hards.)

Alle drie hebben ze hun voor- en nadelen, die hieronder kort doorgenomen worden:

Compound

Organisch

Semi-metallic

Metallic

Voordelen

  • Snel ingeremd
  • Geven vanaf de lichtste activatie een constante en goed doseerbare remkracht
  • Minder herrie
  • Geven niet zoveel temperatuur door aan het hydraulische systeem
  • Een goede mix van de twee uitersten
  • Geven een goede mix van remkracht, doseerbaarheid en duurzaamheid
  • Hebben meer remkracht bij zware activatie
  • Gaan het langst mee
  • Kan hele hoge temperaturen aan (handig voor lange afdalingen)
  • Zullen geen glazevormen (een soort smelting van de bovenste laag, die het remmen verhindert)
  • Houden veel remkracht bij zware activatie 

Nadelen

  • Houden het niet zo lang vol als metallic blokken, zeker niet in modderige en natte omstandigheden
  • Missen de extreme remkracht bij zware activatie
  • Kunnen een glazeontwikkelen (een soort smelting van de bovenste laag, die het remmen verhindert)


  • Kosten vaak meer
  • Kunnen nog steeds een glazeontwikkelen (een soort smelting van de bovenste laag, die het remmen verhindert)
  • Semi-metallic pads zijn niet altijd 50% metallic, deze verhouding kan per merk verschillen


  • Kan lang duren voordat de remmen ingeremd zijn
  • De hoge temperaturen die gehaald kunnen worden zijn niet optimaal voor het hydraulische systeem
  • Missen een klein beetje remkracht bij lichte activatie
  • Kunnen meer herrie maken


Kortom, zijn organische pads de betere optie voor vlakker werk, vooral in de zomer. De metallic pads zijn betrouwbaarder bij natte, modderige omstandigheden (in de herfst en winter) en wanneer je je fiets meeneemt de bergen in, als lange afdalingen de temperaturen van je schijven enorm hoog kunnen krijgen. 

Hopelijk heb je hier genoeg aan om jouw keuze te kunnen maken! Mocht je toch nog vragen hebben, stel je vraag dan in de Domrenner Offroad-appgroep en er is vast iemand om te helpen!